Saturday, September 4, 2010

Drama Qalesya MEMALUKAN

Bebaru ni aku ada terbaca aduan mengenai drama Qalesya ni yang merendahkan martabat guru & pendidikan di negara ini.. Walaupon aku ni bukan kaki tgk tv & aku pon tak pernah tgk drama tersebut tetapi aku sebagai salah seorang warga pendidikan sangat mengambil berat jugak isu2 mcmni... Sebab aku nak jadi cikgu pon tunggang terbalik belajar 6 thn (bleh jd doktor da ni) & masalahnya org yg tak ceburi diri dlm profesion ni sukar memahami apakah sebenarnya dunia perguruan... Contohnya syarikat yg wat drama neh, wat drama tak kaji bebetol, suka-suki je wat... Inilah padahnya.. jom tgk apa tindakan Kementerian Pelajaran:

KEMENTERIAN Pelajaran ingin merujuk aduan Guru Lama, Setapak, Kuala Lumpur, dalam ruangan ini (Perkhidmatan Pelajaran) bertarikh 17 Ogos lalu bertajuk drama Qalesya musim baru rendahkan martabat guru.

Siasatan mendapati aduan drama Qalesya merendah martabat guru, memperlekeh peraturan sekolah dan aksi murid gengster berasas.

Pihak Sektor Pengoperasian Dasar dan Keurusetiaan, Bahagian Pengurusan Sekolah Harian, Kementerian Pelajaran juga sudah meminta penjelasan terperinci daripada penerbit drama terbabit.

Kementerian Pelajaran juga sedang meneliti cadangan sektor berkenaan untuk menyenaraihitamkan syarikat penerbit drama.

UNIT KOMUNIKASI KORPORAT,
Kementerian Pelajaran
Berita Harian Online: 4 September 2010




p/s: Jika bukan sekumpulan rakyat Malaysia yg membawa imej baik negara sendiri ke mata dunia siapa lagi? Jadi lu pikirlah sendiri!

2 comments:

hamzah ian said...

walaupun gua tak tngk tv tapi gua sokong je..hahahah

Ummi Nisrina Adni said...

hehehe guwe tak paksa no..haha