Friday, January 9, 2009

kesibukan..untuk apa?

Manusia sentiasa sibuk menguruskan pelbagai hal di dunia. Kenapa & mengapa & utk apakah kesibukan ini? Sebagai seorang Muslim, aku hidup berlandaskan syariat2 yang telah ditetapkan, walaupun aku ini juga bisa berbuat dosa tetapi kesibukan yg aku alami bukanlah untuk duniawi semata. Kita sedia maklum akan dunia yang satu lagi menanti.. Kadang-kadang aku akui kesibukan membuatkan seseorang bertambah sibuk berhadapan dengan masalah terutamanya apabila berhadapan dengan hubungan sesama manusia. Apabila manusia yang lain tidak memahami matlamat & tanggungjawab seseorang maka, neuron-neuron otaknya gagal mengkaitkan logik dengan kehendak dirinya. Bagaimana mengatasi semua ini?

Aku sering juga berhadapan dengan dilema ini. Aku juga akui aku bukanlah seorang yang bijak mnguruskan masa yang Allah anugerahkan. Aku sering juga terfikir bila aku akan berubah, tetapi neuro-neuron otakku gagal meyakinkan aku. Sebaliknya hasutan hati membuatkan aku selalu tertekan dan mengadu domba, di manakah sisa-sisa pahala untukku? Aku ingin musabah diri di akhir pengajian ku, refleksi terhadap diri sendiri demi masa hadapan.

3 comments:

akukopi said...

hahahhahaha... sibuk utk dre sendre ar

Mashi Nina Sakurada said...

ohoho..ni dia blog dodo...
errr...silap, xoxo..err zozo?
pape jelah. asalkan orgnye sama gak. huhu...

azimask said...

wweeiii weeiiihh
hupdet belog anda!!!!!!!!!!!!!!!