hurmmmm..
Tergamam jap baca link di atas..
Dgn senario sekarang yg mata pelajaran da smpai 12 subjek di sekolah rendah tak termasuk kelas KAFA & tasmik pd waktu petang..aku rs mcm pack sgt lak jadual bebudak ni..
BM, BI, M3, Sains, Pendidikan Islam, Bahasa Arab, Sivik, Kajian Tempatan, Kemahiran Hidup, Pendidikan Jasmani & Kesihatan, Pendidikan Seni, Muzik
Tambah lak 1 lagi..
Walaupun seperti yang dimaklumkan akan mengamalkan 'education is fun' dgn buat kuiz, lawatan & dll..
Tapi.. Aku still rasa 1 beban kpd budak sekolah rendah..
Budak2 kena diberi peluang meneroka zmn kanak2 diorg supaya tak jadi 'robot'
Kalo separuh hari diorang dihabiskan di sekolah je...
Apa akan jadi ye?
Aku bersyukur juga aku generasi awal..
Bg aku zaman sekolah dulu sgt fun!
Sbb tu aku minat belajar..
Tapi sekarang bagai dipaksa paksa lak aku tgk..
Entahla, mudahan apa yg dijanji utk mengubah sistem pembelajaran yang berorientasikan peperiksaan semata..
AKAN DIKOTAKAN
NOTA KAKI:
Aku sendiri bersetuju & tawu kepentingan sejarah diperkenalkan kpd pelajar sekolah rendah (walaupun tahap pemahaman mereka berbeda terutama mengenai fakta) tapi sebagai guru yg biasa mengajar sivik & KT, sewajarnya kerajaan mencari mekanisme yang telus dgn menggabungkan di bwh 1 subjek utk kurangkan beban subjek.. Aku lihat sendiri, akibat masa terlampau pack kerja sekolah pun diorg tak sempat buat, tido lewat mengalahkan pelajar sek men.. Dan aku juga berdepan dgn masalah pelajar 'robot' ini yg hanya memuntahkan ilmu tapi bukan menghayati @ memahami.. nak buat sesuatu pasti ada pros & cons..
NOTA KAKI:
Aku sendiri bersetuju & tawu kepentingan sejarah diperkenalkan kpd pelajar sekolah rendah (walaupun tahap pemahaman mereka berbeda terutama mengenai fakta) tapi sebagai guru yg biasa mengajar sivik & KT, sewajarnya kerajaan mencari mekanisme yang telus dgn menggabungkan di bwh 1 subjek utk kurangkan beban subjek.. Aku lihat sendiri, akibat masa terlampau pack kerja sekolah pun diorg tak sempat buat, tido lewat mengalahkan pelajar sek men.. Dan aku juga berdepan dgn masalah pelajar 'robot' ini yg hanya memuntahkan ilmu tapi bukan menghayati @ memahami.. nak buat sesuatu pasti ada pros & cons..
4 comments:
sejarah membuatkan kita dewasa... sampai masanya anak-anak kita tahu sejarah lalu
bayu kenangan: Sy setuju dgn pendpt bayu tapi sebagai guru yg biasa mengajar sivik & KT, sewajarnya kerajaan mencari mekanisme baru dgn menggabungkan di bwh 1 subjek utk kurangkan beban subjek.. Sy sendiri tgk, akibat masa terlampau pack kerja sekolah pun diorg tak sempat buat, tido lewat mengalahkan pelajar sek men.. Dan sy juga berdepan dgn masalah pelajar 'robot' ini yg hanya memuntahkan ilmu tapi bukan menghayati @ memahami...
saya tak bersetuju! saya tak bersetuju ajar subjek sains dan juga sejarah! huh! tapi saya amat bersetuju kalau subjek ALAM DAN MANUSIA di ajarkan balik.. kan subjek tue dulu kalo tak silap saya, ada gak selitkan subjek sains + sejarah kan?? hehehehe...
ayg lupa gak ade sejarah ke tak taktawu.. Tp alam & manusia mmg best.. Ingat lg buku teks tebal tnpa warna..huhuhu
Post a Comment